Consumenten testen: de Kia Niro EV
De Kia Niro heeft altijd al bekendgestaan als een ruime, complete en veelzijdige auto voor het gezin én zakelijk gebruik. Met de komst van de tweede generatie zijn alle kwaliteiten van de auto naar een nog hoger niveau getild. Is er ruimte voor nog meer verbetering? Voor de Kieskeurig.nl EV Duurtest gingen drie testrijders op pad met de elektrisch aangedreven Kia Niro EV.
Partnerbijdrage – in samenwerking met Kia
Wat mag je verwachten wanneer je met een elektrische auto de weg op wordt gestuurd die alom lof krijgt voor zijn doordachte concept, efficiënte technologie en gunstige prijs-kwaliteitverhouding? Voor de Kieskeurig.nl EV Duurtest beschikten drie testrijders een week lang over de Kia Niro EV, met de opdracht al hun positieve én negatieve ervaringen op te schrijven.
Ontvang direct het duurtest-rapport van de Kia Niro EV
- 3 weken grondig getest
- Uitgebreide meningen
- Gratis te downloaden
Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig EV Duurtest resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV nieuwsbrief.
Op het gebied van elektrische aandrijflijnen mag Kia beslist worden gerekend tot de koplopers in de auto-industrie. Met de Niro EV heeft het Zuid-Koreaanse merk efficiënte batterijtechnologie in een uiterst gebruiksvriendelijke verpakking gestoken, met het compacte formaat van een gezinsauto maar met de ruimte van een grote SUV. Het is dan ook niet vreemd dat de aantrekkelijk geprijsde Kia Niro gerekend wordt tot de populairste auto’s van Nederland – zowel bij zakelijke rijders als bij particuliere kopers.
Volop de ruimte
De Kia Niro EV is ontworpen vanuit het perspectief van de gebruiker. Dat wordt meteen duidelijk zodra je instapt. Om je heen heb je volop de ruimte, en ook op de achterbank hebben de passagiers riante bewegingsvrijheid voor hun benen, armen en hoofd. Het dashboard met zijn brede digitale instrumentarium is overzichtelijk ingedeeld; de bediening is heel eenvoudig en vraagt minimale gewenning.
Dat het batterijpakket van de Niro EV in de vloer is geïntegreerd, merk je nauwelijks. Doordat de batterij onzichtbaar in de auto is weggewerkt, wordt de inhoud van de bagageruimte niet ingeperkt: er past 475 tot 1392 liter aan tassen, boodschappen en losse spulletjes achter in de Niro. "Dankzij de dubbele bodem kun je de kofferbak dieper of ondieper maken", merkt testrijder Merel op. "Er is voorin bovendien nog extra ruimte voor bijvoorbeeld je laadkabel."
Allerlei veiligheids- en rijhulpsystemen
De testrijders prijzen de algehele kwaliteitsbeleving in de Niro EV, met een weldadig comfort als resultaat. Testrijder Patrick: "Het voelt bijna aan alsof de auto luchtvering heeft." De uitgebreide standaarduitrusting van de geteste (duurste) ExecutiveLine helpt daar natuurlijk ook bij: de auto beschikt over zó veel comfortverhogende toevoegingen, dat er weinig meer te wensen overblijft.
Vanzelfsprekend beschikt de Niro EV over een lange lijst met veiligheids- en rijhulpsystemen. Autonome noodremassistentie met herkenning van voetgangers, fietsers en tegemoetkomende voertuigen op kruispunten is standaard op alle uitvoeringen. Dat geldt ook voor autonome rijbaanvolgassistentie (met file-assistent) en adaptieve snelheidsregeling. De testrijders zijn zeer tevreden over het bedieningsgemak van alle systemen: "De cruisecontrol kun je heel eenvoudig en volledig naar je eigen smaak instellen", zegt testrijder Evi. "Dit werkt echt top."
Slimme navigatie
Met zo veel moderne hulpsystemen aan boord word je veel werk uit handen genomen. Voor het opladen van de batterij moet je echter wel uitstappen om de laadkabel aan te sluiten. Over de laadprestaties van de Niro EV zijn de testrijders tevreden: "Voor dagelijks gebruik doe je dat meestal bij een oplaadpunt vlak bij huis, en dan heb je vanaf circa 20 procent ‘State of Charge’ in ongeveer 4 uur weer een volle accu", zegt Patrick.
Voor optimale laadprestaties aan de snellader kun je het best de hulp inroepen van het slimme navigatiesysteem dat je onderweg via een geschikte laadlocatie stuurt en de batterij van tevoren alvast voorverwarmt. Over voorverwarmen gesproken: via de Kia Connect-app op je smartphone kun je de verwarming van het interieur op afstand inschakelen. Daardoor hoef je ’s winters nooit meer ruiten te krabben en stap je altijd in een behaaglijk warm interieur.
'Helemaal top'
Al met al zijn de testrijders na een week intensief testen zeer te spreken over de Kia Niro EV. "Ik zou deze auto zeker overwegen, want de prijs-kwaliteitverhouding is – zoals altijd bij Kia – helemaal top", concludeert testrijder Evi. "De auto heeft mij positief verrast, vooral door het uitstekende rijcomfort", zegt Merel. Ook testrijder Patrick prijst de kwaliteiten van de Niro EV en kan als minpunten alleen enkele vooral persoonsgebonden details aanwijzen.
➕ Pluspunten
* Comfortabele rijeigenschappen
* Complete standaarduitrusting
* Geslaagd design
* Uitstekende prijs-kwaliteitverhouding
* Bedieningsgemak
➖ Minpunten
* Actieradius erg afhankelijk van je rijstijl
* Apple CarPlay of Android Auto alleen via kabel
* Gevoelige stuurassistentie
Ontvang direct het duurtest-rapport van de Kia Niro EV
- 3 weken grondig getest
- Uitgebreide meningen
- Gratis te downloaden
Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig EV Duurtest resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV nieuwsbrief.