Audi en Porsche lanceren eerste modellen op nieuw PPE-platform
De Audi Q6 e-tron en Porsche Macan Electric zijn de eerste modellen op het door beide merken gezamenlijk ontwikkelde, geheel nieuwe Premium Platform Electric (PPE). Het 100% elektrische platform is gebaseerd op een 800V-boordnet. Hiermee laadt de 100kW-batterij op met een hoogste vermogen van 270 kW en is hij goed voor een actieradius van maximaal 625 kilometer.
Eigenlijk hadden de eerste exemplaren van de nieuwe Audi Q6 e-tron en Porsche Macan Electric al op Nederlands kenteken moeten staan. Maar om de laatste puntjes op de ‘i’ te zetten tijdens de gezamenlijke ontwikkeling van het geheel nieuwe, 100% elektrische PPE-platform (Premium Platform Electric) en het complexe elektronische systeem - dat met vijf computers werkt - werd besloten om de lancering van beide nieuwe SUV’s met enkele maanden uit te stellen.
Laden met 270 kW, actieradius tot 625 km
Maar nu zijn de Audi Q6 e-tron en Porsche Macan Electric een feit. Beide modellen maken gebruik van hetzelfde 800V-boordnet. Daarmee kan de 100kW-batterij (netto: 94,9 kWh) met een laadkracht van 270 kW worden opgeladen. Audi zegt dat het slechts 21 minuten duurt om de batterij van 10 tot 80 procent ‘State of Charge’ op te laden. Gezien het formaat van de batterij is dat een knappe prestatie.
Q6 e-tron en Macan Electric: elk twee vermogensvarianten
De Q6 e-tron en Macan Electric beschikken beide over twee elektromotoren. Audi en Porsche hebben er echter wel voor gekozen om elk model zijn eigen specificaties te geven. De Audi Q6 e-tron wordt in twee vermogensvarianten leverbaar. Bij de standaardversie komen beide elektromotoren aan een systeemvermogen van 387 pk. In de krachtigere, meer op sportieve prestaties gerichte SQ6 e-tron halen beide motoren een hoogste vermogen van 516 pk.
Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!
✔ 3 weken grondig getest
✔ Uitgebreide meningen
✔ Gratis te downloaden
In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.
In 3,3 seconden op de 100
Bij de Porsche Macan Electric liggen de prestaties echter op een nog hoger niveau. Ook Porsche biedt twee verschillende vermogensvarianten. Basisversie Macan 4 Electric beschikt over (gecombineerd) 408 pk. De voorlopig snelste motorvariant is de Macan Turbo Electric, waarin de twee elektromotoren het zelfs tot 639 pk schoppen. Met zoveel kracht duurt het slechts 3,3 seconden om vanuit stilstand naar 100 km/h te sprinten.
Verrassend efficiënt
Ondanks de hoge vermogens geven Audi en Porsche verhoudingsgewijs gunstige cijfers op voor het gemiddelde energieverbruik. Berekend via de WLTP-normering, schommelen deze voor de Audi Q6 e-tron tussen de 17,0 en 19,4 kWh/100 km. Bij de Porsche Macan Electric moet rekening worden gehouden met een iets hoger stroomverbruik: tussen de 17,9 en 21,1 kWh/100 km. Op een volle batterij ligt met de Audi Q6 e-tron een actieradius van 625 kilometer binnen bereik. Porsche houdt het voor de Macan 4 Electric op 613 kilometer.
De prijzen
Voor de nieuwe Porsche Macan Electric beginnen de prijzen bij 88.900 euro. Op het prijskaartje dat op de krachtige Macan Turbo Electric hangt, staat een bedrag van 121.000 euro. Voor de Q6 e-tron en SQ6 e-tron heeft Audi de prijzen nog niet bekendgemaakt.