Apple heeft zijn winst over zijn derde kwartaal verbeterd tot $1,42 per aandeel, tegen een verwachting van $1,38. Zijn aandeel schoot nabeurs met 6,8% omhoog, ook op de positieve vooruitblik voor de rest van het jaar.

Het technologiebedrijf uit Cupertino boekte een kwartaalomzet van $42,4 miljard (€38,6 miljard), waar $42,09 miljard was ingeschat door marktvorsers. De winst viel over een jaar gemeten 27% terug tot $7,8 miljard. De omzet zakte over het kwartaal afgezet tegen dezelfde maanden in 2015 met 14,6% op jaarbasis. De verkopen in de groeimarkt China verminderden met 33%. Lees ook: iOS 10 - Opvallend en de moeite waard.

Geen product

Apple kwam bovendien, niet geheel onverwacht, met geen enkele nieuwe productaankondiging. Voor het volgende kwartaal stelt het bedrijf tussen  $45,5 tot $47,5 miljard omzet te kunnen boeken, waar $45 miljard werd becijferd door analisten.

De meeste analisten gingen vooraf al uit van een stevige daling in verdiensten, maar schatten in dat die uiteindelijk weinig effect op de aandelenprijs zou krijgen. De marge van Apple bleef met 38% ook in lijn met wat de markt dacht (37,9%).

iPhone-bedrijf

Nog altijd blijkt Apple vooral een iPhone-bedrijf te zijn. Verreweg de meeste inkomsten van Apple zijn afkomstig van de smartphoneserie.  Apple verkocht in zijn vorige kwartaal 40,4 miljoen iPhones, tegen 39,9 miljoen verwachting van analisten van FactSet StreetAccount. Dat aantal verkochte toestellen is 21% minder dan in hetzelfde kwartaal in 2015.

De gemiddelde prijs is gezakt met $47. Dat viel binnen de verwachtingen.

Verlies China

Apple verliest in Aziatische markten terrein aan Chinese concurrenten Huawei, Oppo en Xiaomi. Die verkochten aanvankelijk goedkopere toestellen, maar leveren inmiddels toestellen in de hogere prijsklasse dan Apple's iPhone SE. In september komt naar verluidt de nieuwe iPhone 7 op de markt. Die zou in functionaliteiten niet veel afwijken van de iPhone 6s.

Deel dit artikel
Reageer op dit artikel
Voeg toe aan favorieten
Wat vond je van dit artikel?

Aanbevolen voor jou

ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000