© PXimport

Dragon Ball Xenoverse

Geplaatst: 14 maart 2015 - 11:22

Aangepast: 16 november 2022 - 09:52

Redactie ID.nl

PC REVIEW - Dragon Ball is alweer jaren van de buis en ik ben waarschijnlijk de enige die pas ge&#239nteresseerd is geraakt sinds dat gebeurd was. Langzamerhand ging ik steeds meer van de serie kijken en spelen, maar sinds ik pc-gamer ben geworden is het aanbod op zijn zachtst gezegd karig geworden. Met Dragon Ball Xenoverse komt daar gelukkig eindelijk verandering in!

7/107/10PC REVIEW - Dragon Ball is alweer jaren van de buis en ik ben waarschijnlijk de enige die pas geïnteresseerd is geraakt sinds dat gebeurd was. Langzamerhand ging ik steeds meer van de serie kijken en spelen, maar sinds ik pc-gamer ben geworden is het aanbod op zijn zachtst gezegd karig geworden. Met Dragon Ball Xenoverse komt daar gelukkig eindelijk verandering in!

Vertel een verhaaltje

Dragon Ball-games hebben over het algemeen dezelfde opzet, maar Xenoverse pakt het anders aan. Zoals veel games volgen ze gewoonlijk het verhaal van A tot (Dragon Ball) Z. In het geval van Xenoverse is dat iets anders opgezet, door een belangrijke toevoeging.

Die toevoeging ben jij. In de vorm van een zelfgemaakt personage zul je de tijdlijn beïnvloeden. Er zijn namelijk nieuwe bad guys die proberen de tijd anders te laten lopen door bepaalde, veelal slechte, personages meer kracht te geven. Zo worden bepaalde belangrijke momenten veranderd en dat zorgt ervoor dat Goku bijvoorbeeld al verloren zou hebben tegen Raditz. Dit wordt mooi weergegeven in een cutscene waar je de andere uitkomst ziet een leuke verandering, maar wel eentje met twee kanten.

Persoonlijke voorkeur

Aan de ene kant is het heel leuk om je eigen personage te maken. Je kiest tussen de vijf beschikbare rassen: de Saiyans, Earthlings, Namekians, Majins en Frieza. Je bepaalt de stem, looks en kleur en je bent klaar om het universum te redden met snelle vechttechnieken en felle lichtflitsen. Ook heb je de keuze tussen het gebruik van vechten van dichtbij of van veraf en zul je je superaanvallen en ultieme aanvallen zelf in kunnen delen. Door belangrijke personages als mentoren in te zetten, zullen deze je hun eigen aanvallen leren. Ga naar Piccolo voor de Special Beam Canon of naar Frieza voor de Death Ray. Vegeta en Goku hebben uiteraard de Galick Gun en de oh zo bekende, enige echte Kamehameha voor je.

Je personage wordt lid van de Time Patrol die gerund wordt door Trunks. Deze houdt zich bezig met het intact houden van de tijdlijn zoals die in de serie vastgezet is, maar wordt aangevallen door de nieuwe vijanden die kracht stelen van personages om andere sterker te maken. Dat pakt op zijn zachtst gezegd slecht uit voor de tijdlijn zoals we hem kennen, maar natuurlijk houd jij als echte held alles tegen!

[video poster=http://movies2.gamersnet.nl//movies/2014/dragon_ball_xenoverse/dragon_ball_xenoverse_full_power_trailer_hd1080p.jpg controls]http://movies2.gamersnet.nl//movies/2014/dragon_ball_xenoverse/dragon_ball_xenoverse_full_power_trailer_hd1080p.mp4[/video]

Dragon Ball RPG

Aan de andere kant zijn er ook nadelen aan deze aanpak. Een eigen personage in een game gebaseerd op iets uit Japan, dat kan natuurlijk maar één ding betekenen: RPG-elementen. Je personage moet levels behalen, skills leren en punten besteden in de verschillende aanvalscategorieën. Hoewel dit niet per se negatief is, is Xenoverse zo opgezet dat je niet in één ruk door het hele verhaal kan spelen, waar ik wel een fan van ben. Al snel zul je namelijk niet sterk genoeg zijn en als je het dan toch nog voor elkaar krijgt om Perfect Cell in elkaar te stompen na veertig keer proberen, dan mag je het daarna opnemen tegen Perfect Cell 100%, sneller en sterker dan hij net was. In games die je in de schoenen zetten van de hoofdpersonages is dat niet erg, daar worden je eigen personages immers sterker naarmate het verhaal vordert. Hier is dat dus niet zo en zul je uit het verhaal moeten komen om een aantal andere quests te doen en te stijgen in level.

Een ander nadeel aan de aanpak die Xenoverse kiest, zit hem in het gevoel dat je bij de iconische gevechten krijgt. Het hele doel van het spel is om de tijdlijn ongewijzigd te laten, wat ervoor zorgt dat je op de beste momenten veld moet ruimen om de hoofdpersonages in hun glorie te laten staan. Wat zou Gohan denken als niet Goku, maar de GamersNET-blauwe Frankie Frieza de dodelijke klap geeft aan Frieza? Dit zorgt ervoor dat je altijd de tweede viool speelt.

Tokitoki City

Quests, gevechten, item shops en andermans personages kun je allemaal vinden in de stad die fungeert als een soort van menu. Tokitoki City zal de plek zijn waar je van hot naar her rent om iets anders te gaan doen, om vervolgens uit te vinden dat je toch beter nog even naar de shops kunt gaan en dan het hele eind weer terug te wandelen. Omdat het een stad is vlieg je natuurlijk niet en dat zorgt ervoor dat je enigszins gefrustreerd zal worden als je je realiseert dat je iets anders beter had kunnen doen. Je redt wel het universum, maar taxi’s zijn te duur.

[video poster=http://movies2.gamersnet.nl//movies/2014/dragon_ball_xenoverse/dragon_ball_xenoverse_you_are_the_reclaimer_trailer_hd720p.jpg controls]http://movies2.gamersnet.nl//movies/2014/dragon_ball_xenoverse/dragon_ball_xenoverse_you_are_the_reclaimer_trailer_hd720p.mp4[/video]

Ook kun je in Tokitoki City zogenaamde Parallel Quests oppakken. Hier kun je met een team - online met mensen of offline met bots - quests voltooien. Sommigen hiervan zullen bekend voorkomen uit de verhaalmodus, andere minder. Teamgevechten zijn hectischer dan ooit, aangezien je met twee vrienden het veld kan bestormen, om een drie-tegen-drie-gevecht aan te gaan waarin het zaak is je ogen open te houden om elke dreiging te kunnen beantwoorden. Daarnaast is er een modus waarin je gewoon een gevecht aan kan gaan, wederom online en offline, met tot zes man tegelijk op het veld.

Trainen

Een trainingmodus daarentegen schittert door afwezigheid. Veel andere Dragon Ball-games die ik heb gespeeld hadden deze wel en met goede reden de game is, zoals het hoort, snel. Erg snel zelfs en om alle combo’s goed te leren is het handig om te kunnen oefenen. Doordat zo'n oefenmodus niet aanwezig is, is het zelfs na een week spelen nog lastig om te weten wat er precies gebeurt en hoe dat verbeterd kan worden. Toch zul je, door het opnieuw en opnieuw en opnieuw te doen, bepaalde combo's doorkrijgen en zo worden de snelle gevechten alsnog erg vermakelijk.

Conclusie

Dragon Ball Xenoverse is een vermakelijk spel. Er missen wel enkele mogelijkheden, zoals een oefenmodus en de optie om de verhaallijn ook als de echte hoofdpersonages te spelen. Daarnaast zijn de servers op moment van schrijven minder dan optimaal te noemen. Ondanks dat is Dragon Ball Xenoverse een spel dat, toch enigszins uniek, het verhaal echt probeert te veranderen waar vele Dragon Ball-vechtgames genoegen namen met een verhaal dat zo van de plank gepakt kan worden. Tel daar de online opties en de prachtige cutscenes bij op en je hebt de Dragon Ball-game waar pc-gamers al jaren op wachten. Mijn Frankie Frieza kan in elk geval rekenen op gezelschap van Sander Saiyan, Hendrik Human en Nero Namekian.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten