Wat is FLoC en wat betekent het voor jou?

© PXimport

Wat is FLoC en wat betekent het voor jou?

Geplaatst: 8 mei 2021 - 10:13

Aangepast: 25 november 2022 - 10:55

Wesley Akkerman

Wanneer je je op het web begeeft, dan word je gevolgd door cookies die websites achterlaten. Cookies zijn kleine beetjes data, die gedownload worden naar een apparaat (zoals een smartphone of computer) waarmee je dus op het internet gevolgd kan worden. FLoC wil dit veranderen.

Wanneer je iemand hoort zeggen dat je geregeld je browsergeschiedenis moet wissen, samen met de cookies en andere gegevens, dan is dat niet zonder reden. Door middel van die cookies kunnen adverteerders namelijk je interesse in beeld brengen (letterlijk en figuurlijk), waardoor je altijd relevante advertenties te zien krijgt wanneer je ze accepteert.

Dergelijke manieren van werken roepen wel vragen op in het kader van privacy. Want third-party cookies lijken soms beter te weten wat je leuk vindt dan jijzelf. Daarom wil Google FLoC introduceren. FLoC staat voor Federated Learning of Cohorts. Dit is een system gestoeld op privacy, aldus de zoekmachinegigant, dat third-party cookies moet vervangen. Zodoende zou je data online anoniem blijven en zouden bedrijven dus veel meer over je te weten komen.

FLoC: wat is het precies?

Google zal er vast goede bedoelingen mee hebben, maar FLoC is nog steeds advertentietechnologie. Het grote verschil met traditionele cookies is dat iemand niet meer als individu gevolgd wordt. In plaats daarvan worden gebruikers met soortgelijke interesse op een hoop gegooid en wordt op basis daarvan een profiel aangemaakt met interesse. En dat profiel moet dan zorgen voor relevante advertenties. Zo kan het surfgedrag van individuele gebruikers beter beschermd worden.

Google belooft gebruikers dus meer privacy, maar moet ook zijn zakelijke partners tevreden houden, natuurlijk. Daarom belooft het bedrijf aan hen dat het nog steeds een effectief systeem is, waar je als bedrijf veel waardevolle informatie uit kunt halen.

FLoC werkt vooralsnog alleen in de Google Chrome-browser. Algoritmes, die werken op basis van machine learning, groeperen gebruikers op basis van de websites die ze bezoeken. De informatie die geüpload wordt naar het advertentieplatform, is de groep waar je aan toegewezen wordt op basis van de sites die je bezoekt. Je data wordt zodoende beter beschermd.

Europese verkiezingen privacy

© PXimport

Incognitomodus

Alle sites die je bezoekt buiten de incognitomodus om, belanden op een grote hoop en op basis daarvan wordt bepaald bij welke groep mensen je nog meer past. Die groep kan mettertijd veranderen, wanneer jij je online gedrag aanpast en andere sites bezoekt.

Binnen de gevestigde groepen zitten duizenden mensen met dezelfde interesses als jij. In de richtlijnen staat verder dat gevoelige informatie – zoals je ras, seksualiteit en medische geschiedenis – niet meegenomen worden in de groep. Dergelijke data wordt dus ook niet (tegen je) gebruikt. Adverteerders pakken dan de informatie die wel beschikbaar is, en serveren op basis daarvan relevante reclame.

FLoC is niet helemaal zonder gevaar. Want op het moment dat een website je toch weet te linken aan verzamelde gegevens, bijvoorbeeld via je e-mailadres, dan kunnen gegevens alsnog openbaar gemaakt worden. Google zegt daarover dat het niet ideaal is, maar wel beter werkt dan het huidige systeem. De third-party cookies leggen namelijk – wanneer je niet oplet – alles vast over je gedrag. En FLoC blokkeert dergelijke manieren van werken, dus.

Is het wel echt zo veilig?

De grote vraag blijft echter staan: is FLoC wel zo veilig en is dit het alternatief dat we zoeken? Verschillende partijen hebben zich inmiddels uitgesproken tegen FLoC. Zo laat zoekmachine DuckDuckGo weten het systeem juist slecht is voor je privacy. Daarom blokkeert de zoekdienst de technologie standaard. Ook heeft het bedrijf een Chrome-extensie uitgebracht die de technologie blokkeert in je browser, voor wanneer je je ook zorgen maakt over je privacy.

De Electronic Frontier Foundation (EFF) heeft een website in het leven geroepen, genaamd Am I FLoCed? Die website kan je vertellen of je Chrome-browser al beschikt over de nieuwe technologie en wat je zogenaamde Cohort ID is. Microsoft is het ook niet eens met de plannen van Google en blokkeert eveneens de nieuwe cookietechnologie. 

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten