© PXimport

Review: Samsung Galaxy Camera

Geplaatst: 11 januari 2013 - 07:30

Aangepast: 16 november 2022 - 09:22

Redactie ID.nl

Het voelt misschien een beetje onwennig: je e-mail checken op een fotocamera. Maar het kan, op de nieuwe Galaxy Camera van Samsung met mobiel besturingssysteem Android.

Wie dit apparaat voor het eerst in zijn handen krijgt, heeft het gevoel met een fotocamera van doen te hebben waar op de achterkant een grote smartphone zit geplakt. En eigenlijk is dat ook zo. Een foto maken via Instagram met een forse optische lens op hoge resolutie, is waarschijnlijk een onontgonnen gebied voor velen.

Uiterlijk

De Samsung Galaxy Camera is strak afgewerkt en voelt solide aan. Opvallend is natuurlijk direct het enorme aanraakscherm op de achterkant. Dat scherm heeft een afmeting van 4,8 inch, en dat is groot genoeg om al je foto’s op te bekijken en met je vingers alvast uitsneden te maken! Ook indrukwekkend; de enorme optische lens die tot 21x inzoomt.

Gebruiksgemak

Samsung’s camera zou door moeten gaan voor een compactcamera maar we moeten toch wel concluderen dat dit toestel, met zijn forse afmetingen en gewicht van 300 gram, zich aan de rand van de compacte klasse bevindt. Dat is misschien nadelig wanneer je hem graag in je broekzak wilt stoppen. Een voordeel is dat hij qua gebruik prettig en stevig aanvoelt.

Maar bij dagelijks gebruik bleek de camera nét iets te groot. De Galaxy Camera is niet geschikt voor je broekzak en te groot om in één hand te houden. Verder voelt het een beetje ongemakkelijk om hem met twee handen vast te houden omdat je naar een smartphonescherm aan het kijken bent. Dat zal misschien wennen zijn, maar we schreven het eerder: Samsung zit met de Galaxy Camera aan de rand van de compacte klasse.

© PXimport

De sluiterknop is goed gepositioneerd en geeft een lekkere feedback.

De camera reageert snel, en je kunt zelf kiezen of je voor touch gaat of liever echt ‘aan de knoppen’ zit. Het mooiste voorbeeld daarvan is de ontspanknop. Afhankelijk van wat voor fotograaf je bent, kun je die knop via touch bedienen (net als op veel smartphones het geval is) of via de fysieke ontspanknop die bovenaan zit voor het echte ‘fotogevoel'.

Over knoppen gesproken. Het duurde even voordat we de flitsknop opmerkten: die zit aan de zijkant en laat de flitser boven de camera eruit springen. Handig voor als je weinig licht hebt, maar mooi zijn foto’s met zo’n standaardflits natuurlijk bijna nooit.

Aan de bovenkant van de camera vind je de aan/uit-knop. Je moet deze knop langer dan gebruikelijk ingedrukt houden om het apparaat aan te zetten. Ook vind je hier de ontspanknop met daarin geïntegreerd de zoom-schuif voor in- en uitzoomen: de camera heeft een optische zoom tot 21x.

© PXimport

Hoewel er 8GB geheugen is, kan het handig zijn dit uit te breiden met een microSD-kaartje.

Aan de zijkant van de Samsung Galaxy Camera vind je de oplaadaansluiting (micro-usb), aan de onderkant zit de statiefaansluiting (ook handig voor als je in de auto een navigatie-app wilt gebruiken en tegelijkertijd foto’s wilt schieten van het panorama dat zich voor je uitstrekt) en het schuifvakje voor de accu. Daar vind je ook de mogelijkheid om een simkaart te plaatsen om via mobiel internet online te gaan, extra geheugen toe te voegen met microSD (standaard heeft de camera 8 gigabyte aan geheugen) en de camera aan te sluiten via een micro-hdmi kabel.

Fotokwaliteit

Uiteindelijk draait het bij een camera van 500 euro toch vooral om de kwaliteit van de foto’s. Die zijn redelijk tot goed te noemen, helemaal als je gewend bent geraakt aan de autofocus. De kwaliteit van de lens is prima, het verwerken van de foto’s gaat razendsnel en de fotokleuren zijn levensecht. De vanuit de fabriek ingestelde foto-opties als sepia, zwart wit en mozaïek zijn leuk, maar niet fantastisch. Sowieso is het altijd handiger om dit soort sfeerelementen toe te voegen bij de nabewerking in bijvoorbeeld Photoshop.

© PXimport

De zoomfunctie zou een pluspunt moeten zijn, maar ingezoomde kiekjes zijn helaas vaak van matige kwaliteit.

De beeldstabilisator doet zijn best, en de optische zoommogelijkheden zouden een grote pre moeten zijn ten opzichte van bijvoorbeeld de foto’s die je maakt met je smartphone. Toch merk je al snel dat wanneer je op de automaat foto’s aan het schieten bent, de ingezoomde foto’s direct onscherp worden. Zelfs als je de camera met twee handen vasthoudt. Daarmee schiet het grote zoombereik eigenlijk zijn doel voorbij. Hoe anders is dat bij een spiegelreflexcamera, die je ook voor dit geld kunt kopen.

Connectiviteit

Of je het vaak gaat gebruiken is de vraag, maar het kan: een Skype-gesprek voeren op de Samsung Galaxy Camera. Dat is natuurlijk heel grappig om te doen, maar minder noodzakelijk. Leuker en logischer is het gebruik van foto-apps als Instagram. Hierdoor zal je de mensen die je volgen op deze dienst of je vrienden op Facebook versteld doen staan door de kwaliteit van de foto’s. Ook handig is het checken van e-mail en het direct uploaden van je foto’s naar clouddienst Dropbox. Je krijgt 50 gigabyte opslagruimte cadeau als je een account aanmaakt of een bestaand account activeert.

Op vakantie in internetcafés stoeien met SD-kaarten is verleden tijd. Wie ‘licht’ wil reizen kan zelfs zijn iPad of netbook thuislaten: de Galaxy heeft volledige browsermogelijkheden. Surfen kan in Google Chrome of in iedere andere browser die ondersteund wordt door Android.

© PXimport

Het menu is bekend terrein voor iedereen met een Android-telefoon.

Conclusie

Samsung heeft met de Galaxy Camera licht laten schijnen op wat er aankomt: door internet verbonden camera’s met slimme smartphone-functionaliteiten. Het apparaat is echter niet perfect en misschien wat lomp. Maar ondanks de grootte is de Galaxy Camera wel bloedsnel, heeft hij een lange batterijduur en haperde het systeem in een week tijd niet één keer. Wie voor een alles-in-een-niet-te-moeilijk-doen camera wil gaan maar niet aan de spiegelreflex wil en verder gek is op alle mogelijkheden die smartphones bieden, is deze camera een interessante keuze.

Samsung Galaxy Camera

Model Samsung Galaxy Camera EK-GC100

Prijs € 499,-