In een interview met Boot Daily heeft John Carmack, bedenker van Doom en Wolfenstein, aangegeven dat hij niet gelooft in speciale physics processing-kaarten. Hij gelooft dat grafische kaarten en cpu's dit werk veel beter en efficiënter kunnen afhandelen dan een losse PhysX-kaart."Op dit moment zijn multicore-processoren het meest bruikbaar bij complexe games," aldus Carmack, "maar ook gpu's zullen steeds meer functies kunnen vervullen wanneer er gewerkt wordt aan het verbeteren van context switching en scheduling".

Aanvankelijk zag de toekomst voor Ageia's PhysX-kaart er hoopvol uit. De kaart kan fysieke berekeningen uitvoeren en daarmee levensechtere explosies en object-interacties berekenen. Inmiddels zijn de kaarten al meer dan een jaar verkrijgbaar maar worden ze nauwelijks verkocht en ondersteund. Er liggen desondanks nog kansen: de komende Unreal 3-engine gaat gebruik maken van PhysX-effecten en zou de kaart alsnog populair kunnen maken.

The Inquirer

Deel dit artikel
Reageer op dit artikel
Wat vond je van dit artikel?

Aanbevolen voor jou

ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000