Haal in 5 stappen het maximale uit LinkedIn

Haal in 5 stappen het maximale uit LinkedIn

Computer accessoires

Geplaatst: 21 mei 2013 - 07:11

Aangepast: 16 november 2022 - 10:04

Redactie Computer!Totaal

LinkedIn is het populairste zakelijke netwerk ter wereld, met meer dan 200 miljoen gebruikers – waar ook jij waarschijnlijk toe behoort. Maar profiteer je eigenlijk wel volledig van deze bedrijfs- en carrièrenetwerkdienst? Met deze eenvoudige tips zet je het netwerk volledig naar je hand.

LinkedIn kan een uitstekende hulpbron zijn zonder dat het teveel tijd kost. Zorg dat je je profiel of de dienst in het algemeen niet verwaarloost, ook al ben je momenteel misschien niet actief op zoek naar een baan. Personeelsmanagers, cliënten, collega’s en potentiële klanten en zakelijke partners maken voortdurend gebruik van LinkedIn. Een sterk profiel en slimme zoekvaardigheden geven je een voorsprong op de concurrentie. Het kan ook je huidige baas helpen te herinneren waarom je zo waardevol bent.

Met onze handleiding word je in vijf stappen een LinkedIn power user, zodat je zomaar een kans op een nieuwe baan, promotie, of zakelijke deal kunt opduikelen.

Stap 1: Poets je profiel op

Je professionele profiel is het belangrijkste – en vaak het meest verwaarloosde – onderdeel van LinkedIn. Hier stel je je werkervaring, vaardigheden en opleiding tentoon.

Wayne Breitbarth, auteur van ‘The Power Formula for LinkedIn Success’, wijst erop dat het LinkedIn-profiel niet alleen als een eenvoudig CV bedoeld is. “Recruiters zijn dol op LinkedIn omdat het ruimtes heeft gedefinieerd en veel meer informatie bevat dan een traditioneel CV, zoals aanbevelingen en links naar projecten of gepubliceerd werk.”

Hoe meer informatie je in je profiel zet, hoe groter de kans is dat je naam in zoekresultaten verschijnt. LinkedIn heeft een aantal widgets die je aan je profiel toe kunt voegen. Hiermee kun je onderscheidingen en prijzen die je hebt ontvangen, voltooide cursussen, patenten die je hebt gekregen, talen die je spreekt, certificeringen die je verdiend hebt, en zelfs goede doelen waarvoor je vrijwilligerswerk hebt gedaan markeren.

Zorg ervoor dat je een goed verlichte, professioneel ogende foto op je profiel zet. “De afwezigheid van een foto is voor veel werkzoekenden en personeelsmanagers meteen een ‘nee’”, zegt Breitbarth.

LinkedIn vult een groot deel van de velden in je profiel automatisch in, maar je kunt bijvoorbeeld de kop van je profiel (onder je naam) bewerken en erin zetten wat je maar wilt: Klik op Profile > Edit Profile, en klik vervolgens op het potlood-icoon naast de kop.

Het is ook verstandig om het door vakgenoten onderschreven Skills & Expertise gedeelte aan te passen. Je kunt expertise-gebieden toevoegen of verwijderen en je onderschrijvingen beheren. Als je naar een nieuwe baan op zoek bent, is dit een geweldige plek om vaardigheden toe te voegen waar personeelsmanagers naar op zoek zijn.

Je profiel is een levend CV, dus het is van groot belang dat je het up-to-date houdt. Laat je nieuwe baan of werkervaring zien, herzie je samenvatting (dit is één van de eerste dingen die mensen te zien krijgen), en vergeet niet je contactgegevens te updaten onder Profile > Edit Profile > Edit Contact Info.

Stap 2: Maak connecties en behoud ze

De meest waardevolle functie van LinkedIn is de mogelijkheid om connecties te maken met andere professionals. Deze relaties kunnen uiterst (en wederzijds) voordelig zijn – maar alleen als je met elkaar in contact blijft. LinkedIn heeft een dienst die je e-mail contacten doorzoekt om potentiële connecties te vinden. Ga hiervoor naar Contacts > Add Connections. Wees zorgvuldig met het selecteren van de mensen die je netwerk zullen gaan vormen.

Afgezien van die eerste lading invitaties moet je telkens wanneer je iemand uitnodigt om een connectie te maken een persoonlijk bericht toevoegen, tenzij je de persoon al lang kent. Als je iemand pas net ontmoet hebt, moet je hem of haar er altijd aan herinneren wie je bent en hoe je elkaar hebt leren kennen. Als je iemand nog nooit hebt ontmoet is een vriendelijke en uitnodigende benadering des te belangrijker.

Een klein, goed onderhouden netwerk is meer waard dan een groot netwerk van mensen met wie je nooit in contact bent. Neem de moeite om met mensen in je netwerk in contact te blijven – binnen of buiten LinkedIn. Stuur af en toe eens korte berichten naar mensen in je netwerk, of geef commentaar op status updates. Je kunt ook onderschrijvingen en aanbevelingen geven die mensen aanleiding kunnen geven om weer contact te maken – misschien wel om voor jou hetzelfde te doen.

Onderschrijvingen zijn een nieuwe functie die LinkedIn onlangs aan de rubriek Skills & Expertise op gebruikersprofielen heeft toegevoegd. Hiermee kunnen mensen snel vaardigheden van anderen bevestigen.

Je hoeft niet alle vaardigheden te onderschrijven. Als je iemand liever niet wilt onderschrijven, klik je op Skip. Als je met slechts een aantal van de opgesomde vaardigheden bekend bent, kun je de overige vaardigheden weghalen door op het kruisje ernaast te klikken. Je kunt iemand voor een nieuwe vaardigheid onderschrijven door deze naast de voorgeselecteerde vaardigheden in te typen. Een goede vuistregel: Als je over de vaardigheden van een persoon geen aanbeveling van twee zinnen zou schrijven, onderschrijf ze dan ook niet.

Stap 3: Slim zoeken

LinkedIn is een uitstekend hulpmiddel voor zowel werkzoekenden als personeelsmanagers, omdat het een enorme doorzoekbare database van professionals is. Maar zoek niet simpelweg naar ‘software engineer’ (of wat dan ook).

“Ga voordat je op een baan solliciteert naar de Advanced People Search functie en zoek binnen dat bedrijf,” zegt Breitbarth. “Zoek de personeelsmanager en mensen op de afdeling waarop je wilt komen te werken op. Kijk of je al indirect aan één of meer van deze mensen gelinkt bent. Zo ja, vraag dan om een introductie!”

Introducties zijn een goed middel om in contact te komen met LinkedIn-leden die zich buiten jouw eigen netwerk bevinden, maar die tot het netwerk van één of meer van je contacten behoren. Zoek naar de persoon met wie je een connectie wilt aanmaken. Als je een ‘2nd’ of ‘3rd’-icoon in hun profiel ziet staan, kun je om een introductie vragen. Zoek in de rechterkolom naar een blok gelabeld How You’re Connected.

Klik op Get Introduced, en er verschijnt een venster met een lijst met alle connecties die je met die persoon deelt. Selecteer er één, en schrijf een bericht aan je connectie waarin je om een introductie vraagt.

Het Advanced People Search scherm verschijnt wanneer het zoekveld is ingesteld op de standaardwaarde People, en je aan de rechterkant van het veld op de knop Advanced klikt. Je kunt naar mensen zoeken op naam, locatie, land, postcode, titel, bedrijf, school, bedrijfstak, relatie (of je al een connectie hebt of via andere mensen of via een groep aan hen gelinkt bent), en taal. Als je een LinkedIn Premium-lid bent (daarover later meer) kun je ook filteren op bedrijfsgrootte en aantal dienstjaren.

De Save Search functie is een krachtige tool voor zowel personeelsmanagers als werkzoekenden. Je kunt zoekopdrachten naar mensen of banen opslaan: Voer een zoekopdracht uit en klik op Search. Klik op de knop Save Search in de rechterbovenhoek, en vervolgens kun je de zoekopdracht een naam geven. Je kunt ook dagelijkse, wekelijkse, of maandelijkse updates via e-mail krijgen wanneer er nieuwe resultaten verschijnen.

Hoewel gratis gebruikers maximaal drie wekelijkse zoekopdrachten kunnen opslaan is dit een geweldige tool omdat er elke week gloednieuwe vacatures naar je inbox worden gestuurd.

Lees op de volgende pagina meer tips voor LinkedIn...

Stap 4: Word lid van groepen

De Groups functie is een geweldige manier om connecties te maken met professionals in je branche, op de hoogte te blijven van wat er zich in je vakgebied afspeelt, en nieuwe vacatures te vinden – of kandidaten, als je personeelsmanager bent. Groepen zijn goed om je netwerk uit te breiden, en ze kunnen je helpen om meer invloed binnen je branche te krijgen.

Je kunt discussies en opiniepeilingen starten, artikelen en websites promoten, job discussies opzoeken en posten, enzovoorts. Het is vooral handig voor onafhankelijke aannemers, zoals ontwerpers, freelance auteurs, en web-ontwikkelaars, omdat ze je in contact kunnen brengen met klanten die behoefte hebben aan jouw diensten.

Om relevante groepen te vinden, klik op de link Groups, bijna bovenaan de pagina, en kies Groups You May Like. Je krijgt dan een lijst met groepen te zien op basis van informatie in je profiel. Voor iets specifiekere resultaten gebruik je de zoekfunctie.

Stap 5: Overweeg een account upgrade

Als je LinkedIn enigszins verkend hebt, heb je waarschijnlijk al gemerkt dat niet alle diensten voor gratis abonnees beschikbaar zijn. Betaalde accounts zijn niet goedkoop: ze variëren van 25 tot 100 dollar per maand (je krijgt korting als je per jaar betaalt). Gelukkig is een gratis account voor de meeste gebruikers – zelfs power users – ruim voldoende. Je kunt er je volledige profiel mee invullen, zoveel connecties hebben als je maar wilt, zo veel berichten en updates naar deze connecties sturen als je maar wilt, je bij groepen aansluiten, je privacy-instellingen aanpassen en zoeken naar een persoon of baan.

Premium accountleden zijn meestal ‘outbound professionals’, aldus Christian Sutherland-Wong, hoofd productontwikkeling voor Premium abonnement producten van LinkedIn. Dat zijn mensen die voor hun baan connecties nodig hebben met mensen buiten hun directe netwerk, zoals managers en recruiters, verkopers, bedrijfsontwikkelaars, onderzoekers, en – in mindere mate – werkzoekenden.

Sutherland-Wong garandeert gratis gebruikers dat de individuele privacy van gebruikers altijd wordt gerespecteerd. “Als iemands account privé is, kan niemand – of die persoon nou betaalt of niet – dat account te zien krijgen. Iedereen kan volledig anoniem blijven, maar als je account openbaar is, zou iemand die niet in jouw netwerk zit datgene wat je al openbaar hebt gemaakt kunnen zien.”

Andere voordelen van een premium account:

InMail: Je kunt niet direct berichten sturen naar mensen die zich nog niet in je netwerk bevinden. Als je bijvoorbeeld een LinkedIn-bericht direct naar Apple’s Tim Cook wilt sturen, zal hij eerst jouw invitatie moeten accepteren (veel succes daarmee). Als je een LinkedIn Premium-account hebt, kun je hem echter een InMail bericht sturen.

InMail berichten LinkedIn

Mensen met een gratis LinkedIn-account kunnen maximaal 10 InMail-berichten per maand kopen, maar tegen een prijs van 10 dollar per stuk zijn ze niet goedkoop. Premium leden kunnen, afhankelijk van het niveau van hun abonnement, tussen de 10 en 50 InMail-berichten per maand versturen; en ze kunnen per maand ook maximaal 10 extra berichten kopen. LinkedIn geeft je InMail krediet voor berichten waarop je binnen zeven dagen geen antwoord hebt ontvangen. De hoge prijs van InMail berichten zorgt ervoor dat mensen ze weloverwogen gebruiken.

Je kunt zien wie je profiel bekijkt: Met een gratis account kun je wat (beperkte) informatie krijgen over wie je profiel bekijkt. Als Premium-lid kun je iedereen die je profiel bekeken heeft zien – nou ja, iedereen die zich laat zien. Zo kun je je instellingen aanpassen zodat je anoniem blijft. Onder Settings staat in je privacy-instellingen Select what others see when you’ve viewed their profile. Je kunt dan kiezen uit: je naam en de kop van je profiel (dit is standaard je titel en werkgever), anonieme profielkenmerken (zoals de sector en titel), of anoniem geheel blijven.

Geavanceerd zoeken: Premium account-leden hebben recht op betere zoekfuncties, zoals filteren op bedrijfsgrootte en aantal dienstjaren. Dit is een leuke functie voor recruiters die proberen om vacatures op bepaalde niveaus in te vullen, of voor onderzoekers die op zoek zijn naar experts op bepaalde gebieden. Lifetime Television senior producer Carri Levy vond met behulp van de senioriteit en functie zoekfilters van LinkedIn deskundigen voor haar TV-serie “Behind the Mystery: Rare & Genetic Diseases.

Heb je een Premium account nodig?

Voor de meeste LinkedIn-gebruikers – zelfs de nieuwe power users die net dit artikel gelezen hebben – is een gratis account voldoende. Als je hard op zoek bent naar een baan kan het handig zijn om een maand of twee je account te upgraden om volledig te profiteren van de extra tools die Premium-leden tot hun beschikking hebben. Dat is een stuk goedkoper dan je voor een volledig jaar aan te melden voor een dienst die je misschien niet nodig hebt.

Dit is een vrij vertaald artikel van onze zustersite PCWorld.com, geschreven doorSarah Jacobsson Purewal @geeklil). De mening van de auteur komt niet per definitie overeen met die van ComputerTotaal.nl. Genoemde diensten en producten kunnen in het Nederlands een andere benaming hebben.

Deel dit artikel
Reageer op dit artikel
Wat vond je van dit artikel?

Aanbevolen voor jou

ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000