Game Preview. Steeds meer shooters en strategiegamers op de PC.

Onlangs was het weer zover: de Electronic Entertainment Expo, oftwel de E3. Op deze grootste gamebeurs ter wereld kijken meer dan 50.000 mensen vol verwachting uit naar de nieuwste games. Ook PCM was erbij! Niet geheel onverwacht werden er minder pc-games gepresenteerd dan voorgaande jaren, maar wát we zagen, is de moeite van het spelen meer dan waard.

De markt voor pc-games kent duidelijk een neerwaartse tendens. Slechts 15 procent van het games-aanbod op de E3 komt uit op een pc. Dat was een jaar of vijf geleden wel anders. Daar komt nog bij dat het games-aanbod zich steeds meer beperkt tot drie genres: first person shooters (fps), realtime strategy (rts) en role playing games (rpg). Sport- en racegames voor de pc zie je bijna meer en ook (action) adventures zijn nauwelijks nog te vinden. Ondanks de grote technische voorsprong van de pc – videokaarten worden alsmaar krachtiger – verwachten we niet dat hier verandering in komt. Immers, het marktaandeel van de consoles is daarvoor veel te groot en zal alleen maar groeien. En had de pc eerst nog het alleenrecht op online gameplay, dit is met het verschijnen van PlayStation Online en Xbox Live verdwenen. Jaar van de shooter 2004 is duidelijk het jaar van de shooter; games als Brothers in Arms, Doom III, Half-Life 2, Splintercell 3 en Stalker stelen in LA de show en kunnen de strijd met de beste consolegames prima aan. Band Of Brothers Ontwikkelaar Gearbox wil van Band of Brothers de meest realistische WWII squad-based shooter ooit maken. U kruipt in de huid van sergeant Matt Baker en zijn team, die tijdens de invasie van Normandië deel uitmaken van de voorhoede. Om alles zo realistisch mogelijk te maken heeft Gearbox bij de missies en de omgevingen gebruikgemaakt van originele luchtverkenningfoto's, ooggetuigeverslagen en landkaarten. Gesprekken met veteranen hebben bijgedragen aan een zo realistisch mogelijke gameplay – met succes, want het spel is inmiddels omarmd door onder andere het National D-Day Museum en het National WWII Museum. De demo laat intense man-to-man gevechten zien waarbij de soldaten duidelijk menselijk gedrag vertonen. Hebt u bijvoorbeeld een Duitse soldaat vastgepind, dan zal hij niet zoals in zoveel shooters de held proberen uit te hangen en doorvechten, maar zich eerder proberen te verschuilen en een plek zoeken waar hij maar van een kant kan worden aangevallen. Naar die kant zal hij dan ook zijn geweer richten. Strategisch inzicht is dus van groot belang. Ontwikkelaar: Gearbox Uitgever: Ubi Soft Release: winter 2004 Battlefield 2 Zette Joint Operations van Atari onlangs de standaard in het tactical shooter genre neer, de Battlefield-reeks zal die positie weer innemen met hun nieuwe game. Het level dat wij bekeken zag er angstaanjagend echt uit en de gameplay is nog verder uitgewerkt en stukken simpeler geworden. Waar het bij Battlefield 1942 en Vietnam wel eens lastig was om een vliegtuig te besturen of een raket af te vuren, nu stuurt u alles met een paar muisklikken aan. Ook bij Battlefield 2 komt het fotorealisme akelig dichtbij. Zo zien we een typische Arabische setting waarbij we elke poster op de muur kunnen lezen. Special effects als rook, explosies en inslaande kogels voelen door de verbeterde graphics en soundengine zo levensecht aan dat we af en toe de neiging hebben om op te grond te duiken, bijvoorbeeld toen er een Apache-helikopter over ons heen vloog en een salvo raketten uitspuugde. Ontwikkelaar: Digital Illusions Uitgever: EA Release: nog niet bekend Doom III Op de E3 kunnen we alleen de Xbox-versie van Doom III spelen. Gelukkig hadden we de pc-versie eerder al gespeeld op een pre-E3 event. Veel nieuwigheden zijn er niet. In Doom III wordt nog steeds het verhaal van de originele Doom opnieuw verteld en voelt de gameplay vooral arcade-achtig aan. Sleutelwoorden zijn spanning, angst en adrenaline. Gang na gang en ruimte na ruimte komt u de vreselijkste monsters tegen. Een multiplayer voor de pc is nog niet aangekondigd, maar u kunt uit gaan van de standaard Deathmatch en Last Man Standing modes. Doom III is waarschijnlijk de eerste grote shooter die uitkomt dit jaar. Dat moet ook wel, want hoe fraai en griezelig de game ook is, hij kan de strijd met Stalker en met name Half-Life 2 niet aan. Die games zijn technisch en wat gameplay en verhaallijn betreft net iets verder. Ontwikkelaar: Id Software Uitgever: CD Contact Data Release: zomer 2004 Half-Life 2 Won Half-Life 2 vorig jaar de prijs voor beste pc-game dankzij de waanzinnige graphics, de ophef was dit jaar wat minder groot. Valve legt de nadruk in de nieuwe demo dan ook vooral op de gameplay. De sfeer van de game doet denken aan George Orwells 1984: deprimerende steden vol camera's en fascistoïde uitgedoste soldaten. Opvallend is dat hoofdpersoon Gordon Freeman veel minder tegen monsters en zombies moet vechten. Nieuw aan Half-Life 2 zijn de bestuurbare voertuigen. In de demo figureren een buggy en een motor die dankzij de briljante physics alle kanten opstuiteren. Physics spelen sowieso een grote rol in Half-Life 2 omdat alles in de omgeving kapot geschoten kan worden. Verstopt u zich dus niet meer automatisch achter een muur, heg of auto! Ook is er een grappig magnetisch wapen waarmee u objecten aantrekt en vervolgens weer wegschiet. De grootste verrassing bewaarde Valve echter tot het laatst: Half-Life 2 gaat namelijk vergezeld van een nieuwe Counter-Strike mod. De developer heeft de afgelopen jaren alle klachten en tips van de CS-community bewaard en aan de hand daarvan het origineel serieus opgepoetst. De beste levels – waarvan sommige door de mod community zijn gemaakt – zijn helemaal herbouwd, er zijn nieuwe objecten en schuilplaatsen aan toegevoegd en er zijn nieuwe aanvalstactieken mogelijk. Developer: Valve Uitgever: Vivendi Release: zomer 2004 Splintercell 3 Dé verrassing van de E3 en terecht genomineerd als 'game van de show'. Het team dat het eerste deel van Splintercell maakte, Ubi Soft Montreal, is meteen na voltooiing daarvan aan deel 3 begonnen, terwijl Ubi Soft Shanghai deel 2 vervaardigde. De pc-versie die wij te zien kregen verslaat Half-Life 2 op grafisch vlak met gemak. De schaduwwerking, de lichtval, een level met hyperrealistische regen die de kleding langzaam doorweekt, de vloeiende animaties, de gedetailleerde omgevingen: alles bij elkaar wordt hier een nieuwe stap in de richting van fotorealistische gameplay gezet. Al te veel over de verhaallijn of de gameplay kan Ubi Soft niet vertellen. We weten alleen dat Splintercell 3 meer open omgevingen bevat en dat held Sam Fischer weer een aantal nieuwe moves tot zijn beschikking heeft. Leuk is dat de multiplayer nu ook een co-op mode heeft, waarin je de single player mode samen kunt spelen. Developer: Ubi Soft Uitgever: Ubi Soft Release: nog niet bekend Stalker: Oblivion Lost Stalker: Oblivion Lost verhaalt over de verschrikkelijke ramp bij de kerncentrale van Tjernobyl. Vele jaren na dato gebeuren er nog steeds onverklaarbare dingen in het rampgebied (waaronder de bizarre 'verboden stad'). Stalkers, een soort premiejagers, gaan op zoek naar de oorzaak van al het onheil en een grondstof die heel veel waard is. Wat Stalker zo speciaal maakt, is dat het is ontwikkeld door een team dat op slechts 100 kilometer van het rampgebied woont. Zie de game dus maar als een soort verwerkingsproces annex aanklacht. De gebeurtenissen en de walgelijke mutanten zullen dan ook voortdurend een beroep op uw onderbuik doen. Op de gameplay van Stalker valt weinig aan te merken. De ai (artificial intelligence) is nagenoeg perfect en alle voertuigen zijn bestuurbaar. Van de multiplay werd helaas weinig vertoond, maar wat ons betreft stoppen ze daar ook niet al teveel tijd in; Half-Life 2 plus Counter-Strike is op dat gebied onverslaanbaar. GSC moet zich helemaal op een indrukwekkende singleplay-ervaring richten. Ontwikkelaar: GSC Uitgever: Atoll Soft Release: herfst 2004 Andere genres Naast de diverse shooters krijgen we op de E3 nog meer moois onder ogen. Denk aan Dungeon Siege, Lord of the Rings, Roman Total War en World of Warcraft. Dungeon Siege 2 Het eerste deel van Dungeon Siege was geliefd om de mooie 3D-beelden en de toegankelijke gameplay. Je hoefde geen rpg-freak te zijn om de game te kunnen uitspelen. Wat dat betreft was het een beetje schrikken bij deel 2. Grafisch hield het namelijk niet over. Misschien zijn we verwend geraakt door de eyecandy die de shooters over ons heen strooien, maar DS2 kent opeens een totaal andere sfeer dan deel 1. Noem het cartoon-achtig met ridicule monsters, loodzware explosies en spells. Gelukkig draait het allemaal om de gameplay en op dat gebied zit het snor. Developer Gas Powered Games maakt DS2 opnieuw toegankelijk voor iedereen: de interface is nog simpeler, u kunt meer partymembers op pad nemen en zijn er meer spells en moves. Ook zit u niet vast aan uw karakter (keuze uit drie klassen). Ontwikkelaar: Gas Powered Games Uitgever: Microsoft Release: nog niet bekend LOTRBMpcSCRNtrollhit.jpg Lord Of The Rings: Battle For Middle-Earth Van de makers van de Command & Conquer-reeks komt een nieuwe strategiegame die zich afspeelt in het Lord of the Rings universum. EA scoort momenteel enorm met laagdrempelige games voor de massa en Battle for Middle Earth is daar geen uitzondering op. Het spel speelt als de film en de gevechten met honderden units zijn een genot om naar te kijken. Feitelijk kunt u alle belangrijke gevechten uit de hele Lord of the Rings-trilogie naspelen. Wij vragen ons echter wel af of u diegene bent die alles bestuurt of dat de computer een groot deel van de actie voor zijn rekening neemt. Constant zagen we grote hoeveelheden units allerhande complexe gevechtshandelingen uitvoeren, terwijl we toch echt maar een enkele klik op de muis gaven. Ontwikkelaar: EA Uitgever: EA Release: herfst/winter 2004 Roman Total War De Total War-serie (Shogun TW en Medieval TW) heeft altijd garant gestaan voor massale gevechten op het scherm. Met Roman Total War wil ontwikkelaar Creative Essembly een nieuw record vestigen. In dit spel kunt u straks met duizenden units aan de slag, en volledig inzoomen op die 3D-battles. Speelbare volken zijn onder meer de Romeinen, Armeniërs, Barbaren, Fransen en de Ghouls, met elk onderscheidende units. Naar onze mening zal Roman Total War samen met Cossacks 2 (ook duizenden units on screen) bepalen wie zich in 2004 koning van het rts-genre mag noemen. Ontwikkelaar: Creative Essembly Uitgever: CD Contact Data Release: herfst/winter 2004 World Of Warcraft Mmorpg's (massive multiplayer online role-playing game) zijn weinig populair in Nederland, maar misschien brengt dit spel daar verandering in. Aan de licentie zal het in ieder geval niet liggen, want van de Warcraft-serie zijn hier vele tienduizenden units verkocht. In WoW kruipt u in de huid van een van de bekende rassen uit de Warcraft-serie (bijvoorbeeld de Orcs). Dan begint het avontuur. De gesloten bètatest is momenteel bezig en loopt als een trein – geen verrassing, omdat hun games (Diablo, Starcraft) online al jaren aan de top staan. De Amerikaanse ontwikkelaar beloofde dat ze de game langdurig zullen ondersteunen en constant voor nieuwe verhaallijnen en subqueestes gaan zorgen. Ontwikkelaar: Blizzard Uitgever: Vivendi Release: nog niet bekend Conclusie De pc-gamer mag de komende tijd dan wat minder te kiezen hebben in de winkel, het kleinere aanbod laat wel meer kwaliteit zien. Zeker de shooterfan komt aan zijn trekken met parels als Half-Life 2, Stalker en Doom III. Ook de liefhebbers van strategie en rpg's hebben veel om naar uit te kijken. Genres als sport en racen zullen daarentegen hoogstwaarschijnlijk van de pc verdwijnen. De consument speelt die blijkbaar liever op de console. Kort gamenieuws  De Phantom, de pc-console waarop games via internet gedownload kunnen worden, hebben we gezien op de E3, maar echt veel belangstelling was er nog niet voor. Games-on-demand blijkt dus vooralsnog geen gat in de markt te zijn.  Star Wars-fans kunnen zich opmaken voor rpg Star Wars: Knights of the Old Republic 2 en Star Wars Republic Commando.  Vanguard is een nieuwe, zeer ambitieuze mmorpg die in opdracht van Microsoft wordt gemaakt. Het is de bedoeling dat er voor het eerst een stad wordt gemaakt met honderden unieke gebouwen die allemaal betreedbaar zijn. De eerste beelden waren indrukwekkend.  Wel verwacht, maar niet gezien: Quake 4, Unreal 3, Far Cry 2, Operation Flashpoint 2 en Need for Speed: Underground 2.  Vampire: The Masquerade – Bloodlines is een prachtige first person shooter die gebruikmaakt van de Half-Life 2 engine. De gameplay lijkt sterk op die van Deus Ex in de zin dat u veel rpg-elementen zult tegenkomen.  Full Spectrum Warrior is een officiële oorlogssimulator van het Amerikaanse leger. THQ brengt hem op de pc uit.  We konden erop wachten: het enorme succes van The Sims vraagt om een opvolger en dat wordt The Sims 2.