Polestar 4: hoe deze elektrische coupé-SUV je leert anders te kijken

© Polestar

Polestar 4: hoe deze elektrische coupé-SUV je leert anders te kijken

Geplaatst: 19 april 2024 - 14:26

Aangepast: 22 april 2024 - 04:43

Igor Stuifzand

Dit is de Polestar 4. Er ontbreekt een onderdeel op deze EV. Wat precies? Juist: de achterruit! Toch biedt de elektrische coupé-SUV je perfect zicht naar achteren. Niet met een binnenspiegel en een glasplaat, maar via een camera en een beeldscherm. Maar waarom eigenlijk?

Polestar 4: hoe deze elektrische coupé-SUV je leert anders te kijken-YH1hQzGrQNqmnMXPVvlKTw

© Polestar

Bij Polestar in het Zweedse Gotenburg wilden ze dolgraag een vierzits SUV ontwerpen met een laag silhouet en een sportieve, coupé-achtige daklijn. Maar om zo’n stilistisch hoogstandje te kunnen realiseren, stuitten de ontwerpers op een belangrijk praktisch bezwaar. Er moest namelijk wel een fatsoenlijke hoeveelheid hoofdruimte op de achterbank overblijven.

Maar wat nou als ze de dwarsbalk tussen beide achterraamstijlen - boven de hoofden van de passagiers maar noodzakelijk voor de stevigheid van de carrosserie - verder naar achteren zouden plaatsen? Dan was er zowel een mooi aflopende daklijn als de gewenste hoeveelheid hoofdruimte mogelijk. Opgelost! Maar daarmee creëerden de ontwerpers meteen weer een nieuw probleem. Namelijk: door het verplaatsen van de balk werd nu alle zicht naar achteren belemmerd.

Meld je nu vast aan voor het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consument getest. Alle resultaten vind je terug in dit online rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Polestar 4: hoe deze elektrische coupé-SUV je leert anders te kijken-HWRe4c3OQc6pC5R3N33eYw

© Polestar

Maar ook dit dilemma kon worden opgelost, hetzij op tamelijk onorthodoxe wijze. De Polestar 4 heeft namelijk helemaal geen achterruit. Ja, je leest het goed! Toch hoeft de bestuurder van de Polestar 4 niet bang te zijn helemaal niks naar achteren te zien. Want op het dak is een camera gemonteerd. Daarvan worden de real-time beelden in high-definition weergegeven op een beeldscherm dat op de plek van de traditionele binnenspiegel hangt.

Polestar 4: hoe deze elektrische coupé-SUV je leert anders te kijken-CxKPT2GEQmuPThmMC3Voew

© Polestar

Een methode met een belangrijk voordeel: je ziet nu véél meer dan in een binnenspiegel, waarvan het beeld wordt belemmerd door de hoofdsteunen of de hoofden van de passagiers op de achterbank. Daarnaast beslaat het beeld van de camera een veel grotere hoek, doordat de achterste raamstijlen of de hoogte van de achterruit geen invloed hebben. Bij een normale binnenspiegel (en een achterruit) is dat wel het geval. Doordat de camera onder een ‘afdakje’ zit, regent hij niet nat en raakt de lens niet (snel) vervuild.

Polestar 4: hoe deze elektrische coupé-SUV je leert anders te kijken-X99MD9saRqG1xJ1txYbxdg

© Polestar

Wanneer je in de Polestar 4 plaatsneemt op de achterbank, heb je eigenlijk nauwelijks in de gaten dat een achterruit ontbreekt. Doordat het glazen panoramadak tot ver boven je hoofd is doorgetrokken, komt er toch heel veel licht naar binnen. Wanneer je naar achteren kijkt, zie je een hoog opgetrokken, iets rondlopend schot. Dit wordt in het donker sfeervol uitgelicht, net zoals het dashboard en de deurpanelen. Een luik vlak achter de rugleuning van je (verstelbare) stoel biedt toegang tot de kofferruimte. Voor extra bagageruimte kan de achterbank in twee ongelijke delen worden neergeklapt. Ook heeft de Polestar 4 een ruime 'frunk'.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Voor het interieur gebruikt Polestar prachtige, veelal gerecyclede materialen en zowel voorin als achterin kom je aan luxe en comfort niets tekort. De bediening van allerlei rijfuncties, veiligheidssystemen en de multimedia gaat via het centraal op het dashboard geplaatste display. Dat het geheel sterk doet denken aan de elektrische modellen van Volvo, is niet zo vreemd. Beide merken zijn onderdeel van het Chinese Geely-concern, en maken allebei gebruik van dezelfde technologie.

Polestar 4: hoe deze elektrische coupé-SUV je leert anders te kijken-AEk_7d_TReOfPB0TC7xIbw

© Polestar

In de bodem van de Polestar 4 is een longrange batterijpakket verwerkt met een capaciteit van 100 kWh. De auto wordt aangeboden in twee motor-/vermogensvarianten. Er is een versie met enkele elektromotor die 272 pk en 343 Nm aan koppel overbrengt op de achterwielen. De tweede versie is de Dual Motor, waarvan de voorwielen door een tweede elektromotor worden aangedreven. Deze variant beschikt over een vermogen van 544 pk en een maximum koppel van 686 Nm. Snelladen gaat in beide versies met een hoogste vermogen van 200 kW, een 22kW-boordlader is standaard.

De eerste exemplaren van de Polestar 4 worden naar verwachting aan het einde van het derde kwartaal van 2024 in Nederland afgeleverd. De Polestar 4 Long Range Single Motor is leverbaar vanaf 64.800 euro, de tweemotorige Dual Motor staat voor 72.800 euro in de prijslijst. De tarieven voor private lease beginnen vanaf 936 euro per maand.

Polestar 4: hoe deze elektrische coupé-SUV je leert anders te kijken-ewkPv0rPTgSi7VvnW5Py3g

© Polestar

0

Powered by

logo
Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten